٨۸۵۴۳۵۶۱-٠٢١

نحوه اتصال میکروکنترلر به کامپیوتر:


در مطلب ارتباط RS232 با میکروکنترلر آموختیم که سطح ولتاژ کاری میکروکنترلر با سطح ولتاژ کاری پروتکل RS232 متفاوت است اما قرار است این دو با هم برای ما کار انجام دهند پس باید به نحوی با یکدیگر لینک شوند. و باز آموختیم که این کار (لینک بین میکروکنترلر و پروتکل RS232) را یک آی سی به نام MAX232 انجام می دهد. بنابر این آی سی MAX232 در واقع یک مبدل سطح ولتاژ می باشد و در اینجا یاد خواهیم گرفت که چگونه این کار انجام می شود.

 آنچه که یک مبدل سطح انجام می دهد این است که سیگنال های سطح RS232 از کامپیوتر که بین -12V و +12V است را به سیگنال سطح TTL که بین 0V و +5V به میکروکنترلر و بالعکس تبدیل کند. همان طور که قبلاً اشاره شد برای این کار آی سی مخصوصی به نام MAX232 ساخته شده است. به کار گیری این آی سی مستلزم ساخت یک مدار کوچک به همراه قطعاتی ساده است که در ادامه نحوه ساخت این مدار را می آموزیم.

ساخت مدار آی سی MAX232 :

نقشه شماتیک مدار به شکل زیر است


قطعات مورد نیاز:

1-  آی سی MAX232 یک عدد

2-  خازن الکترولیت 1uF چهار عدد

3-  خازن الکترولیت 10uF یک عدد

4-  کانکتور مادگی DB9 یک عدد

5-  فیبر مسی سوراخ دار معمولی

6-  مقداری سیم

قطعات را بر روی فیبر سوراخ دار جا گزاری و پایه آنها را طبق نقشه به یکدیکر متصل و لحیم کنید.حالا مدار MAX232 آماده است و می توانیم آن را به پورت COM کامپیوتر متصل کنیم.


در تصویر زیر پورت DB9 به همراه شماره پایه ها و عملکرد هر پایه نشان داده شده است.

تست مدار :

حالا برای اطمینان از صحت عملکرد مداری که ساخته ایم آن را تست می کنیم. برای تست ما از محیط HyperTerminal  نرم افزار ویندوز استفاده می کنیم. به این صورت که ما میکروکنترلر (که دیتای ارسالی در سطح TTL است) را از طریق مدار مبدلی که ساخته ایم (MAX232) به پورت COM کامپیوتر (که دیتای دریافتی در سطح RS232 است) متصل می کنیم و جمله دلخواه خود را از میکروکنترلر به محیط HyperTerminal  منتقل می کنیم.

به سراغ کامپیوتر برویم:

ابتدا HyperTerminal را از طریق زیر باز کنید:

Start menu >> All Programs >> Accessories >> Communication >> HyperTerminal

1-  نام اتصال (connection) را به عنوان مثال "testing" وارد کنید و یک آیکون برای آن انتخاب کنید.

 

2-  از لیست کشویی پورت COM مورد نظر خود را انتخاب کنید. توجه داشته باشید که ممکن است کامپیوتر شما بیش از یک پورت COM داشته باشد اما معمولاً فقط یکی به صورت داخلی به مودم و غیره متصل شده است.

  

3-  موارد زیر را اعمال کنید:

Bit Per Second (Baud rate) = 9600

Data Bit = 8

Parity = None

Flow Control = None (important)


4-  حالا محیط HyperTerminal آماده است. هم اکنون هر چیزی را که توسط کیبورد تایپ می کنید باید در محیط HyperTerminal کامپیوتر مشاهده کنید. مداری که شما ساخته اید کامل و بی نقص است.

اگر هنگام تست نتیجه تایپ شما بر روی صفحه مانیتور کامپیوتر نمایش داده نشد مدار را چک کنید یا پورت COM را تغییر دهید.

توجه داشته باشید که هنگام تست مدار با ولتاژ 5 ولت تغذیه شود.